Správně provedený tuning spodní hrany je pravděpodobně nejdůležitějším bodem technologického postupu přípravy lyže, samozřejmě za předpokladu provedení správného bředbroušení plochy skluznice a bočního úhlu hrany.
MONTANA HTT – High Tech tuning technology znamená v překladu podbroušení a zároveň i VYLEŠTĚNÍ plochy spodní hrany. Z tohoto důvodu nepoužíváme žádné plošné broušení, ale broušení bodové – tzn. že brusný bod je pouze vrchol speciálního tuningového kamene. Tento způsob broušení umožňuje kopírovat hranu v celé její délce, včetně inkriminovaných částí jako zakřivení špičky a paty (stejné jako boční úhlování hrany).
Podbroušení spodní hrany provádíme v rozsahu 0.4 – 0.8°. Takovýto úhel je ideální pro dosažení nejideálnější podmínky točivosti lyže. Hrana lyže, snowboardu reaguje až na základě jejího náklonu – začátku krojení carvingového oblouku.
Jeli úhel podbroušení spodní hrany větší jak 1.5 či 2°, je samotný moment účinnosti hrany posunut až do momentu radikálnějšího náklonu lyže. Tzn. že při kombinaci podbroušení hrany např. 2° a bočního úhlu 88° dochází k záporné geometrii vlastního vrcholu hrany. Hrana se stává aktivní pouze v ten moment, jeli osa kolena lyžaře extrémně vykloněna směrem ke svahu – tudíž daleko náročnější na agresivitu stylu jízdy, ale i náročnější na stav pohybového aparátu kolena.
Tuning – keramický disk | Tuning Montana HTT |
Z technických důvodů je podbrus spodní hrany prováděn v rozsahu 1 – 1.5°. | Tuning spodní hrany je prováděn v rozsahu 0.4 – 0.8°. |
Pro celkový úhel hrany 89,5° musí být úhel bočního broušení v odklonu -2°. | Doporučený úhel podbroušení spodní hrany je <= 0.8°. |
Pro optimální úhel hrany 89 – 88° je boční hrana broušena s odklonem 2 – 3.5°. | Pro optimální úhel hrany 89 – 88° je boční hrana broušena s odklonem 1.5 – 2°. |
Takovéhoto úhlu můžeme pouze dosáhnout v případě většího odběru materiálu z plochy hrany při delším pracovním čase. | Plocha hrany je ideálně hladká, bez zbytkových šrafů po broušení. |
Podbroušení spodní hrany je možné provést pouze při současném broušení okraje skluznice. | Tuning hrany je proveden v celé její délce vč. zakřivení špičky a paty společně se středovou částí lyže pod vázáním. |
Tuning keramický disk
|
Tuning Montana HTT
|
- Kvalita provedení tuningu spodní hrany nezávisí na šířce lyže v oblasti špičky (nejširší místo).
- Kvalitně provedený tuning nezanechá žádnou strukturu na ploše spodní hrany. Tuning se provádí ve stejném směru jako kluzný směr lyže (špička – pata).
- Úhel podbroušení je konstantní v celé délce lyže.
- Podbroušení se provádí pouze v celé délce lyže (špička, pata včetně).
- V případě úhlu podbroušení <=0.8° nedojde k broušení okraje skluznice.
Tuning spodní hrany pomocí Montana HTT – výhody pro lyžaře
- Ostrá hrana s přesným vrcholem úhlu hrany.
- Minimální množství odebraného materiálu z plochy hrany.
- Precizní vyleštění plochy hrany.
- Okamžitá reakce hrany lyže na začátku krojení oblouku.
- 2 – 3× větší životnost lyže, snowboardu